Chcete získať trvalý prístup ku všetkým informáciám a využívať aj veľa ďalších výhod? Staňte sa členom 1.AŠKOS . Zaregistrujte sa

KONTROLNÁ ČINNOSŤ V ZARIADENIACH ŠKOLSKÉHO STRAVOVANIA II

Detailné a komplexné informácie o druhoch kontrol a predmetoch kontroly.

DRUHY KONTROLNEJ ČINNOSTI

Komplexná - hĺbková kontrolná činnosť zameraná na komplexnú administratívnu, účtovnú a odbornú činnosť.

Tematická - kontrolná činnosť zameraná na jednu a viac kontrolných tematík. Tematická kontrola sa odporúča vykonávať v zariadeniach školského stravovania na porovnanie výsledkov.

Následná - kontrolná činnosť vykonávaná následne po vykonaní kontroly. Zameriava sa na kontrolu plnenia opatrení uložených na odstránenie nedostatkov a príčin zistených pri komplexnej alebo tematickej kontrole.

 

PREDMET KONTROLY

Dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov pre oblasť školského stravovania

  1. § 5 ods. 6 zákona č. 596/2003 Z. z.
    Vydanie rozhodnutia riaditeľa školského zariadenia o prijatí žiaka do zariadenia školského stravovania na základe zápisného lístka stravníka (vyplnenej prihlášky na stravovanie rodičom alebo zákonným zástupcom dieťaťa alebo žiaka).
  2. §16 zákona č. 596/2003 Z. z.
    Zaraďovanie školských zariadení do siete, vydanie zriaďovacej listiny školského zariadenia.
  3. § 140 ods. 3 a § 141 ods. 3 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon č. 245/2008 Z. z.)
    Poskytovanie stravovania zamestnancom škôl a školských zariadení a iným fyzickým osobám v zariadení školského stravovania , schválené v prevádzkovom poriadku zariadenia školského stravovania.
  4. § 140 ods. 4 zákona č. 245/2008 Z. z. príprava jedál a nápojov podľa
    a) odporúčaných výživových dávok vydaných vo vestníku MZ SR, čiastka 4-5 zo dňa 19. júna 2015 a v súlade s § 10 ods. 2 vyhlášky Ministerstva zdravotníctva SR č. 533/2007 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na zariadenia spoločného stravovania ( ďalej len vyhláška č.533/2007 Z.z.), vyhodnocovanie ich plnenia za časové obdobie jedného mesiaca podľa pedagogicko-organizačných pokynov vydaných MŠVVaŠ SR (ďalej len ministerstvo školstva);

    b) materiálno-spotrebných noriem a receptúr pre školské stravovanie podľa vekových skupín stravníkov vydaných ministerstvom školstva
    - vypracovanie normovacieho hárka,
    - dodržiavanie druhu a množstva potravín podľa použitej receptúry,
    - stravný list a výdaj potravín do spotreby podľa normovacieho hárka,
    - dodržanie výrobného postupu pri príprave pokrmov a nápojov,
    - kontrola hmotnosti hotovej porcie pokrmu alebo nápoja;

    c) zásad na zostavovanie jedálnych lístkov v zariadení školského stravovania v prílohe č.1 k vyhláške č. 330/2009 Z. z
    - časová štruktúra jedálnych lístkov,
    - obsahová štruktúra pokrmov,
    - všeobecné zásady a požiadavky na manipuláciu s potravinami
    - vyznačenie alergénov v jedálnom lístku a hmotnosti porcií podľa vekových kategórií stravníkov;

    d) finančného príspevku na nákup potravín na jedlo, ktorý uhrádza zákonný zástupca vo výške nákladov na nákup potravín podľa vekových kategórií stravníkov
    - určenie príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v súlade § 140 ods.10 a §141 zákona č. 245/2008 Z. z. podľa zvoleného finančného pásma (všeobecne záväzné nariadenie obce, samosprávneho kraja alebo rozhodnutie riaditeľa školy alebo školského zariadenia v zriaďovateľskej pôsobnosti OÚ).
  5. § 141 ods. 1 zákona č. 245/2008 Z. z.
    Zabezpečovanie stravovania detí a žiakov vo výdajnej školskej jedálni; dodávka stravy zo školskej jedálne zaradenej v sieti škôl a školských zariadení SR.
  6. § 2 ods. 1 písm. b) vyhlášky č. 330/2009 Z. z.
    Diétne stravovanie detí a žiakov v zariadení školského stravovania:
    - príprava pokrmov a nápojov v zmysle § 140 ods. 5 zákona č. 245/2008 Z. z.,
    - donáška diétnych jedál a nápojov do zariadenia školského stravovania podľa § 8 ods. 3 písm. b) vyhlášky Ministerstva zdravotníctva SR č. 527/2007 Z. z. o podrobnostiach požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež.
  7. § 2 ods. 1 písm. d) vyhlášky č. 330/2009 Z. z
    Zabezpečovanie celospoločenských programov podpory zdravia.
  8. § 3 ods. 1 písm. d) vyhlášky č. 330/2009 Z. z.
    Zabezpečenie výroby jedál a nápojov podľa hygienických požiadaviek a zásad správnej výrobnej praxe (nariadenie ES č. 852/2004 Európskeho parlamentu a Rady o hygiene potravín, zákona č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov, Potravinového kódexu Slovenskej republiky, zákona Národnej rady SR č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene zákonov (ďalej len zákon č. 355/2007 Z.z.), vyhlášky č. 533/2007 Z. z.
    - zabránenie vstupu do výrobných a skladovacích priestorov neoprávneným osobám a zvieratám (§ 26 ods. 4 písm. a) zákona č. 355/2007 Z. z.)
    - pri výrobe pokrmov zabezpečovanie ich zdravotnej neškodnosti a zachovávanie ic hvýživovej a zmyslovej hodnoty (§ 26 ods. 4 písm. b) zákona č. 355/2007 Z. z.);
    - dodržiavanie zásad správnej výrobnej praxe pri výrobe pokrmov a nápojov (§ 26 ods. 4 písm. c) zákona č. 355/2007 Z. z.), vedenie dokumentácie správnej výrobnej praxe (§ 255 druhý oddiel, ôsma hlava – potravinového kódexu);
    - zabezpečenie kontroly pri preberaní surovín a podmienok dodržania zdravotnej neškodnosti uskladňovaných surovín (§ 26 ods. 4 písm. d) a e) zákona č. 355/2007 Z. z.);
    - ochrana hotových pokrmov a nápojov pred znehodnotením (§ 26 ods. 4 písm. f) zákona č. 355/2007 Z. z.)
    - osobná hygiena zamestnancov zariadenia školského stravovania (§ 26 ods. 4 písm. k) zákona č. 355/2007 Z. z.);
    - čistota zariadenia a prevádzkových priestorov zariadenia školského stravovania a ich kontrola (§ 26 ods. 4 písm. l) zákona č. 355/2007 Z. z.);
    - odborná a zdravotná spôsobilosť zamestnancov zariadenia školského stravovania na epidemiologicky závažné činnosti pri výrobe, manipulácii a uvádzaní do obehu potravín a pokrmov (§ 16 a § 30 zákona č. 355/2007 Z. z.);
    - školenie zamestnancov zariadenia školského stravovania v uplatňovaní zásad HACCP (kap. XII ods. 2 nariadenia (ES) č. 852/2004 Európskeho parlamentu a Rady o hygiene potravín).
  9. § 3 ods. 4 vyhlášky č. 330/2009 Z. z.
    Postup pri odbere vzoriek z hotových jedál, ich uchovanie a vedenie dokumentácie (§ 11 vyhlášky č. 533/2007 Z. z.).
  10. § 3 ods. 5 vyhlášky č. 330/2009 Z. z.
    Prevádzkový poriadok, rozhodnutie o jeho schválení príslušným regionálnym úradom verejného zdravotníctva (§ 26 ods. 4 písm. m) zákona č. 355/2007 Z. z.).
  11. § 8 vyhlášky č. 330/2009 Z. z.
    Určenie počtu prevádzkových zamestnancov zariadenia školského stravovania podľa počtu prijatých stravníkov (príloha č. 2, 3, 4 vyhlášky č. 330/2009 Z. z.).
  12. § 9 vyhlášky č. 330/2009 Z. z.
    Vedenie dokumentácie
    - zriaďovacia listina,
    - prevádzkový poriadok,
    - evidencia osvedčení o odbornej a zdravotnej spôsobilosti zamestnancov,
    - stravný lístok alebo evidencia kreditných kariet,
    - zápisný lístok stravníka
    - normovací hárok alebo stravný list,
    - jedálny lístok,
    - obratová súpiska zásob,
    - výkaz stravovaných osôb,
    - dokumentácia správnej výrobnej praxe,
    - záznam o odkladaní vzoriek stravy,
    - skladová karta,
    - kniha prijatých faktúr a odoslaných faktúr,
    - peňažný denník,
    - prehľad inkasa stravného,
    - evidencia odpadu,
    - kniha objednávok,
    - dodací list,
    - kniha pracovných porád a preškolení,
    - záznamy z kontrol.
  13. § 10 vyhlášky č. 330/2009 Z. z.
    Materiálno-technické zabezpečenie zariadenia školského stravovania
    - materiálne vybavenie (príloha č.5 k vyhláške č. 330/2009 Z. z.);
    - vybavenie čistiacimi prostriedkami (príloha č.6 k vyhláške č. 330/2009 Z. z.);
    - vybavenie ochrannými pracovnými prostriedkami podľa profesijných kategórií zamestnancov (príloha č.7 k vyhláške č. 330/2009 Z. z.).

 

KONTROLA KVALITY JEDÁL

1. § 140 ods. 4 zákona č. 245/2008 Z. z. príprava jedál a nápojov podľa
a) odporúčaných výživových dávok vydaných vo vestníku MZ SR, čiastka 4-5 zo dňa 19. júna 2015 a v súlade s § 10 ods. 2 vyhlášky č. 533/2007 Z.z., vyhodnocovanie ich plnenia za časové obdobie jedného mesiaca podľa pedagogicko-organizačných pokynov vydaných ministerstvom školstva;

b) materiálno-spotrebných noriem a receptúr pre školské stravovanie podľa vekových kategórií stravníkov vydaných ministerstvom školstva
- vypracovanie normovacieho hárka,
- dodržiavanie druhu a množstva potravín podľa použitej receptúry,
- stravný list a výdaj potravín do spotreby podľa normovacieho hárka,
- dodržanie výrobného postupu pri príprave pokrmov a nápojov,
- kontrola hmotnosti hotovej porcie pokrmu alebo nápoja;

c) zásad na zostavovanie jedálnych lístkov v zariadení školského stravovania v prílohe č.1 k vyhláške č. 330/2009 Z. z.
- časová štruktúra jedálnych lístkov,
- obsahová štruktúra pokrmov,
- všeobecné zásady a požiadavky na manipuláciu s potravinami
- vyznačenie alergénov v jedálnom lístku a hmotnosti porcií podľa vekových kategórií stravníkov;

d) finančného príspevku na nákup potravín na jedlo, ktorý uhrádza zákonný zástupca vo výške nákladov na nákup potravín podľa vekových kategórií stravníkov.

2. § 3 ods. 1 písm. d) vyhlášky č. 330/2009 Z. z.
Zabezpečenie výroby jedál a nápojov podľa hygienických požiadaviek a zásad správnej výrobnej praxe ( nariadenie ES č. 852/2004 Európskeho parlamentu a Rady o hygiene potravín, zákona č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov, Potravinového kódexu Slovenskej republiky, zákona č. 355/2007 Z. z., vyhlášky č. 533/2007 Z. z.
- zabránenie vstupu do výrobných a skladovacích priestorov neoprávneným osobám a zvieratám (§ 26 ods. 4 písm. a) zákona č. 355/2007 Z. z.),
- pri výrobe pokrmov zabezpečovanie ich zdravotnej neškodnosti a zachovávanie ich výživovej a zmyslovej hodnoty (§ 26 ods. 4 písm. b) zákona č. 355/2007 Z. z.),
- dodržiavanie zásad správnej výrobnej praxe pri výrobe pokrmov a nápojov (§ 26 ods. 4 písm. c) zákona č. 355/2007 Z. z.), vedenie dokumentácie správnej výrobnej praxe (§ 255 druhý oddiel, ôsma hlava – potravinového kódexu),
- zabezpečenie kontroly pri preberaní surovín a podmienok dodržania zdravotnej neškodnosti uskladňovaných surovín (§ 26 ods. 4 písm. d) a e) zákona č. 355/2007 Z. z.),
- ochrana hotových pokrmov a nápojov pred znehodnotením (§ 26 ods. 4 písm. f) zákona č. 355/2007 Z. z.),
- osobná hygiena zamestnancov zariadenia školského stravovania (§ 26 ods. 4 písm. k) zákona č. 355/2007 Z. z.),
- čistota zariadenia a prevádzkových priestorov zariadenia školského stravovania a ich kontrola (§ 26 ods. 4 písm. l) zákona č. 355/2007 Z. z.)
- odborná a zdravotná spôsobilosť zamestnancov zariadenia školského stravovania na epidemiologicky závažné činnosti pri výrobe, manipulácii a uvádzaní do obehu potravín a pokrmov (§ 16 a § 30 zákona č. 355/2007 Z. z.),
- školenie zamestnancov zariadenia školského stravovania v uplatňovaní zásad HACCP (kap. XII ods. 2 nariadenia (ES) č. 852/2004 Európskeho parlamentu a Rady o hygiene potravín).

3. § 3 ods. 4 vyhlášky č. 330/2009 Z. z.
Odber vzoriek z hotových jedál, ich uchovávanie a vedenie dokumentácie (§ 11 vyhlášky č. 533/2007 Z. z.).

 

KONTROLA HOSPODÁRENIA S FINANČNÝMI PROSTRIEDKAMI A S MATERIÁLNYMI HODNOTAMI

  1. Evidencia stravníkov prihlásených na stravovanie – platby, preplatky, nedoplatky, včasné odhlasovanie a prihlasovanie na stravovanie v súlade s prevádzkovým poriadkom.
  2. Kontrola mesačných účtovných uzávierok stravného, hospodárenie, efektívnosť a účelnosť použitia finančných prostriedkov na nákup potravín.
  3. Režijné náklady na stravovanie a iné zdroje financovania – výpočet režijných nákladov, príjem, evidencia, ich efektívne využívanie.
  4. Nákup majetku (drobného hmotného a dlhodobého hmotného majetku), evidencia, označenie, inventarizácia.
  5. Nákup čistiacich a dezinfekčných prostriedkov, ich evidencia.
  6. Nákup ochranných pracovných prostriedkov, ich evidencia.
  7. Opravy a údržba a iné finančné náklady na prevádzku zariadenia školského stravovania.

Mgr. Ľudmila Očenášová

Partneri

biele-logo biele-logo

Prihlásenie

Zabudli ste svoje heslo?

Nie ste u nás prihlásený/á?

Zaregistrujte sa

  • prístup do neverejnej časti webu
  • možnosť sťahovania dokumentov
  • možnosť prispievať do diskusií k odborným článkom
  • zľavy pre členov na rôzne akcie a vybrané produkty
Registrácia >